De N31 vormt de directe verbinding tussen Amsterdam en Leeuwarden, maar snijdt Harlingen al jaren visueel in tweeën. Met de aanleg van een nieuwe, grotendeels verdiepte weg wordt deze tweedeling doorbroken. In de nieuwe situatie kruist de N31 het Van Harinxmakanaal via een aquaduct, waardoor wachttijden bij de Koningsbrug tot het verleden behoren. Ook de spoorlijn wordt ongelijkvloers gekruist: het spoor loopt voortaan over de verdiepte weg. Tegelijkertijd wordt de N31 verbreed naar 2×2 rijstroken.
De aanleg van deze vernieuwde infrastructuur is een gezamenlijke opdracht van Rijkswaterstaat, provincie Fryslân, gemeente Harlingen en ProRail. Onder de spoorlijn kreeg onze klant de opdracht om LEKA-funderingspalen aan te brengen, in een werksituatie met beperkte werkhoogte.
Solines leverde hiervoor op maat gezaagde en gebevelde stalen buizen Ø 406,4 x 8 mm, compleet met spuitlansen. In totaal zijn 119 LEKA-palen trillingvrij geboord. Onder de spoortrog was de maximale werkhoogte slechts 5,2 meter, waardoor 92 palen werden opgebouwd uit vijf segmenten van maximaal 4 meter. De overige palen bestonden uit twee delen. De boorpunten zijn door onze klant in het werk aangebracht.
Deze werkzaamheden maken deel uit van de bredere gebiedsontwikkeling in Harlingen, waarmee de stad opnieuw wordt verbonden en verkeersdoorstroming sterk wordt verbeterd.