Treinverkeer ongehinderd dankzij trillingvrije boorpalen voor brugfundering in Denderleeuw. In het Belgische Denderleeuw wordt de oude verkeersbrug in de Wellestraat, de zogenoemde Kemelbrug, vervangen. Deze nieuwe brug komt pal naast de bestaande spoorbrug te liggen en moet worden gefundeerd zonder het treinverkeer te verstoren.
De oplossing ligt in een trillingvrije methode waarbij 78 Tubexpalen met een diameter van Ø 457 mm en lengtes van 18 tot 23 meter worden toegepast. Twee palenboormachines brengen de stalen buizen in slechts vier weken volledig trillingsvrij op de vereiste diepte, waardoor het spoor in gebruik kan blijven.
De stalen buizen, geleverd door Solines B.V. en prefab voorbereid door Solines Welding & Construction, zijn gemaakt van hoogwaardige staalkwaliteit en voorzien van gelaste boorpunten en een geïntegreerde spuitlans. Op die manier verloopt het boorproces sneller en efficiënter. De nieuwe Kemelbrug, opgebouwd uit stalen liggers die worden afgewerkt met zichtbeton, komt enkele meters voor de oude brug te liggen, richting het centrum van Denderleeuw. De borstweringen bestaan uit een staalstructuur met polycarbonaatplaten, terwijl het wegdek een asfaltlaag krijgt en de fiets- en voetpaden in betonstraatstenen worden uitgevoerd. Eind 2016 zal de nieuwe brug in gebruik worden genomen; tot die tijd blijft de oude brug beschikbaar, maar wel gesloten voor zwaar verkeer.
Bent u ook op zoek naar stalen buizen, prefab oplossingen of een trillingvrije funderingsmethode? Neem gerust contact op met Solines voor meer informatie of een maatwerkofferte. Wij helpen u graag om uw project veilig en efficiënt te realiseren.